Az anyatej magasabb C-vitamin tartalma csökkenti a gyermekkori atópia előfordulását
Informed Referátumok 2005;4 InforMed
Azok a gyermekek, akiknek az anyatejes táplálás során anyjuk magas C-vitamin tartalmú étrendet követett, védelmet élveznek az atópiás betegségekkel szemben, olvasható finn szerzők tollából az European Journal of Clinical Nutrition januári számában.
A szerzők elmondták: az előnyös hatást csak akkor tapasztalták, amikor a vitaminok az anyai táplálékból származtak: a C- és E-vitamin pótlása nem mutatott ilyen hatást. A mostani eredmények felhívják a figyelmet az antioxidánsok közötti komplex kapcsolatokra.
Hozzátették: egy zöldségekben, bogyókban és gyümölcsökben gazdag diéta sokféle biológiailag aktív összetevőt tartalmaz, amelyek szinergizmusa immunmoduláns és antioxidatív hatást eredményezhet. Úgy tűnik, hogy nem lehet leegyszerűsíteni az atópiás és más krónikus betegségek elkerülését: egy egészséges étrend sokkal hatásosabb, mint az egyes összetevők pótlása.
A kutatók azért végezték el ezt a vizsgálatot, mert bár az anyatejes táplálásról azt tartják, hogy csökkenti az atópiás megbetegedések valószínűségét, az irodalomban mégis ellentmondásos eredményeket találni. Azt akarták tudni, hogy az anyatej összetételében felfedezhető eltérések szerepet játszhatnak-e abban, hogy az eredmények ellentmondásosak.
A kutatás során 65 várandós anyát vizsgáltak, akiknek atópiás betegségük volt, és a terhesség végén Prick-teszttel szenzitizálták őket. Ezután a kutatók elemezték az anyák négynapos étrendjét és az anyatej összetételét a gyermek egyhónapos korában. Az atópiát a Prick-teszt pozitív reakciójával, illetve atópiás dermatitis megjelenésével követték, egy éves korig. Eddig az időpontig 34 gyermeknél jelent meg atópiás megbetegedés.
Az étrend és az anyatej elemzése azt mutatta, hogy azoknál az anyáknál, akik magasabb C-vitamin tartalmú étrendet fogyasztottak, az anyatej C-vitamin koncentrációja is magasabb lett. Továbbá, a magasabb C-vitamin koncentráció az anyatejben 0,30-szoros kockázati aránnyal járt atópiás megbetegedésekre nézve a gyermekben (P=0,038). Ugyanakkor a C- és E-vitaminnal történő étrendkiegészítés nem mutatott szoros összefüggést az atópiával. A kutatók azt is tapasztalták, hogy abban a csoportban, ahol az anyatejben szuboptimális C-vitamin tartalmat tapasztaltak, az anyáknál gyakran állt fönn étel-hiperszenzivitás.
Seprődi, B.
2005-09-04 17:59:50
Higher Concentration of Vitamin C in Breast Milk Linked to Lower Rate of Infant Atopy
Eur J Clin Nutr. 2005;59:123-128